עוד קרינה

החזון האלחוטי

החזון של משרד החינוך הוא חזון אלחוטי וסלולרי.
בתחילת הדרך היה מדובר בפריסה של רשתות אלחוטיות בבתי הספר ושימוש במחשבים ניידים במימון של המדינה, משרד החינוך והרשויות המקומיות.
לאחר מכן עודכן החזון לשימוש בטאבלטים במימון המדינה והרשויות.
לאחר מכן חל מעבר לשימוש בטאבלטים במימון ההורים (BYOD).
כיום כבר מדבר משרד החינוך על שימוש בסלולרי של התלמידים עצמם.
ציוד הקצה בחזון של המשרד משתנה, אבל מה שנותר בעינו הוא השימוש בציוד אלחוטי, רשת אלחוטית ואפילו ברשת הסלולרית. 


עוד קרינה

כיום רוב הילדים נחשפים לקרינת רדיו מציוד אלחוטי וסלולרי בביתם, ברחוב ומהטלפון הסלולרי שלהם.
השימוש בציוד האלחוטי בבית הספר מביא לחשיפה נוספת של התלמידים לקרינת רדיו, המוגדרת על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטן אפשרי בבני אדם.
השימוש בציוד אלחוטי וסלולרי בבית הספר מביא לחשיפה לעוצמות גבוהות יותר מרמות הקרינה שכבר יש בכיתות,
לעוד שעות של חשיפה לקרינה בנוסף לשעות בהן חשוף התלמיד לקרינה זו בביתו ומהסלולרי שלו, 
ולחשיפה לעוד תדרים בהם משדרים הרשת האלחוטית של בית הספר וציוד הקצה של התלמידים והמורים בכיתה.
החשיפה בכיתה האלחוטית היא לריבוי מקורות קרינה (כ-40 ויותר) מכמה כיוונים, כלומר התלמידים מוקפים במקורות קרינה.
עוד קרינת רדיו, בעוד תדרים, למשך יותר זמן מעוד 40 מקורות קרינה.


קרינת רדיו - מסרטן אפשרי בבני אדם 

לפי החזון של משרד החינוך הילדים שלנו נחשפים לעוד קרינת רדיו, עוד כמה שעות ביום, מעוד כ-40 מקורות. סוג זה של קרינת רדיו הוגדר בשנת 2011 כמסרטן אפשרי בבני אדם. ההשפעותיו הביולוגיות הידועות כיום הן פגיעה ב-DNA (הנרי לאי 1996), פגיעה במחסום דם-מוח (סלפורד 2003), יצירת רדיקלים חופשיים ושיבוש מערכות תקשורת בתא (פרידמן 2007), שינוי אזורי פעילות במוח (וולקוב  2012), ומנגנון VGCC (מרטין פל 2014). 


קרינה לא מייננת ולא מחממת, אבל לא בטוחה

למרות מנגנוני הנזק הידועים הנ"ל, התפיסה השלטת כיום היא שמיכוון שקרינה זו איננה מייננת, האפקט היחיד שלה הוא חימום, לכן קרינה זו לא מסוכנת. זו כמובן גישה שגויה ונאיבית, שתומכים בה מתעלמים מהמדע המעודכן בתחום, מעדויות על נזקים וממחקרים על תחלואה בעקבות חשיפה. כמובן שגישה זו מאומצת בחום על ידי הגופים המזהמים השונים, כמו גם על ידי משרד החינוך שהגישה הזו מתיישבת עם החזון שלו. 
כאמור גישה זו עומדת בניגוד למחקרים המראים פגיעה ונזקים גם במקרים של חשיפה לקרינה בלתי מייננת ברמות שלא גרמו לחימום. כמו למשל מחקר ה NTP של משרד הבריאות האמרקני שם התגלה, להפתעת החוקרים, שחולדות זכרים שנחשפו לקרינת רדיו ברמות שלא גרמו לחימום פיתחו תאים קדם סרטניים וכן חלו בסרטנים מסוג גליומה ושוואנומה של הלב. 


מדידות קרינה לא נכונות 

מדידות הקרינה המבוצעות כיום בבתי הספר אינן מבוצעות בצורה מתאימה לשידור מסוג WIFI או לשידור מציוד קצה סלולרי או אלחוטי. המדידה מבוצעת באמצעות ציוד מדידה איטי המתאים למדידה של אותות קבועים ולא של אותות המשתנים במהירות. בשל חוסר ההתאמה הזה, תוצאות המדידות שמצבע משרד החינוך בבתי הספר נמוכות משמעותית ולא מייצגות את רמות הקרינה הקיימות בפעול בכיתות אלחוטיות. בשנת 2014 הודה בכך ראש תחום קרינה ורעש במשרד להגנת הסביבה, פרופ' סטיליאן גלברג באופן גורף.
קישור לדברי פרופ' סטילאן אודות בדיקות הקרינה בבתי הספר - https://youtu.be/HYJf4GU1jZ0?t=2m16s




תקן גבוה שבהשוואה אליו "הכל בסדר" 

על בסיס התפיסה השגויה כי הקרינה הלא מייננת והלא מחממת איננה מסוכנת, נקבעו תקנים גבוהים ולא מגנים המאפשרים לחשוף את בני האדם לרמות גבוהות של קרינה. בשנת 2014 הודה בכך לראשונה ראש תחום קרינה ורעש במשרד להגנת הסביבה, פרופ' סטיליאן גלברג בפני ישיבה בכנסת.
קישור וידאו ולהודעת פרופ' סטיליאן גלברג אודות התקן הלא מגן - https://youtu.be/Dlys4SETT3s

"הסף שנקבע נקבע בעיקר על האפקט התרמי, על חשיפה אקוטית, על חימום רקמות, לא על אפקטים אחרים שקיים חשש שקיימים גם אפקטים אחרים." ...
"זה שהגוף כל הזמן מתמודד, בניגוד למה שאתה מכניס למיקרו גל, אני מקווה, בגוף החי הגוף מתמודד עם השינויים האלה. זה שינויים של 2 מיליארד שינויים בשנייה, הגוף מנסה להתמודד וזה בא על חשבון המערכת החיסונית."  
פרוטוקול (19/03/2014) - https://www.knesset.gov.il/protocols/data/rtf/chinuch/2014-03-19.rtf

גם פרופ' סיגל סדצקי, ראש מכון תנוד"ע - מרכז הידע הלאומי בנושא קרינה בלתי מייננת - הצהירה בעבר שהתקן הוא תקן מבוסס חום ואינו מגן - https://youtu.be/dGq28278Pt0

למרות הודעות אלו של ראש התחום במשרד הגנת הסביבה, ושל פרופ' סיגל סדצקי ממשיך משרד החינוך להשוות את תוצאות המדידה לתקן הגבוה והלא מגן ומשתמש בו כדי להוכיח לכאורה להורים שהקרינה נמוכה ובטוחה. 





מידע נוסף ומקורות:


  1. מחקרו של הנרי לאי על שברים בDNA בחשיפה לקרינת רדיו - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8627134
  2. מחקרו של סלפורד על פגיעה במחסום דם מוח בחשיפה לקרינת רדיו - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1241519/pdf/ehp0111-000881.pdf
  3. מחקרו של פרידמן על יצירת רדיקלים חופשים ושיבוש מערכות תקשורת בתא בחשיפה לקרינת רדיו -
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17456048
  4. מחקרה של נורה ולקוב על שינוי באיזורי פעילות במוח בעת חשיפה לקרינת רדיו -
    http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=645813
  5. מחקרו של מרטין פל על מנגנון ה-VGCC בחשיפה לקרינת רדיו -
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3780531/
  6. מחקר ה-NTP -
    http://www.norad4u.co.il/knowledge-h/emf-studies-list/study-ntp-2016-h
  7. רשימת מחקרים על השפעות ונזקים של קרינה בלתי מייננת -
     http://www.norad4u.co.il/knowledge-h/emf-studies-list
  8. תקנים גבוהים ולא מגנים - http://www.norad4u.co.il/emr-measurement-h/emf-standards-h
  9. רשת אלחוטית בבתי הספר - http://www.norad4u.co.il/knowledge-h/wifi-in-schools-h
  10. בדיקות הקרינה השגויות בבתי הספר -
     http://www.norad4u.co.il/knowledge-h/wifi-in-schools-h/wifi-rf-test-schools

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה