אפקטיביות

דוח OECD על שימוש בטכנולוגיה דיגטלית בסביבה הבית ספרית

בשנת 2014 פרסם ארגון ה OECD דוח על שימוש במחשבים במערכות החינוך. השורה התחתונה של הדוח היא שהשימוש במחשבים בביתי הספר אינו מבטיח הישגים לימודיים גבוהים של התלמידים. 

דוח זה הינו הדוח הראשון מסוגו שבדק את יכולות התלמידים לפי מבחן PISA אשר בוצע בשנת 2012.
לפי הדוח, אפילו מדינות שהשקיעו את ההשקעה הרבה ביותר  בטכנולוגית מידע דיגיטלית ללמידה לא נראה שיפור בביצועי התלמידים בקריאה, במתמטיקה ובמדעים. 
לפי הדוח, יש חשיבות גדולה יותר להבטחה כי כל התלמידים יגיעו לרמה בסיסית בקריאה ובמתמטיקה כדי ליצור הזדמנויות שוות בעולם הדיגיטלי, מאשר להבטיח גישה שלהם לציוד ולשירותים מתקדים.

לפי הדוח, אומנם מי שהשתמש במחשבים בבית הספר בתדירות בינונית היו בעלי הישגים טובים במקצת מאלו שהשתמשו בו בתדירות נמוכה, אבל מי שהשתמש במחשבים בבית הספר בתדירות גבוהה היו בעלי הישגים נמוכים ביותר.

"Overall, students who use computers moderately at school tend to have somewhat better learning outcomes than students who use computers rarely. But students who use computers very frequently at school do much worse, even after accounting for social background and student demographics."












כתבה ב XNET על מהפכת החינוך הדיגיטלי של משרד החינוך ועל הבעיות בהקלדה ובקריאה ממסך.

בכתבה משנת 2014 מוצגת סקירה קצרה של פרויקט המחשוב של משרד החינוך. לאחר מכן מראיינים מרואיינים חוקרים מהאקדמיה שביצעו מחקרים אקדמיים שהשוו את הלמידה באמצעות ספרים ומחברות ללמידה באמצעות מחשב. 
קריאה - המחקרים הראו כי הקוראים ממסכים השיגו תוצאות פחות טובות מאלו שלמדו מספרים, זאת בעוד שהם עצמם האמינו שביצועיהם טובים באותה מידה כמו חבריהם שלמדו מספרים. כמו כן זמן הלמידה של הקוראים ממסכים היה קצר יותר. זאת אומרת שהם הפסיקו את הלימוד מוקדם יותר, היו בטוחים בידע שצברו והשיגו תוצאות נמוכות יותר בהשוואה ללומדים מספרים. 
כתיבה -  המחקרים הראו כי הקלדה על מחשב היא מהירה יותר מכתיבה בכתב יד. עם זאת גילו החוקרים שמי שכותב בכתב יד (על נייר) מבין את הכתוב בצורה טובה יותר. לדעת החוקרים ההבדל ברמת ההבנה נובע מהמחשבה שמקדיש הכותב בעת הכתיבה ביד (הכתיבה ביד איטית מהקלדה או מדיבור המרצה ולכן יש צורך להקשיב למרצה ולתמצת את דבריו תוך כדי הכתיבה) ומשחזור של החוויה זו בעת הקריאה מהכתב. לאומת זאת, בעת הקלדה התלמיד אינו מסכם (במחשבותיו) את החומר ואינו חווה אותו באותו אופן כאשר הוא קורא שוב את הטקסט שהקליד. בעת הקריאה של החומר שהוקלד הוא למעשה קורא טקס ללא חוויה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה